Skip to content

Onze ‘keukentafel’ als rode draad van Studiescool…

Het ontstaan van Studiescool

– Dit stuk is geschreven door Amy de Bruin, één van de leerlingen die door Studiescool geholpen is. Naar aanleiding van een schoolopdracht voor het vak economie heeft Amy mij geïnterviewd en dit stuk is het resultaat –

Het begon allemaal aan de keukentafel in haar huis, vertelt eigenaresse Manon Ruardij. Toen ze op Harreveld, een school bij een gesloten inrichting werkte, gaf ze naast haar werk af en toe bijles wis- en natuurkunde aan neefjes en nichtjes. Steeds vaker waren er ook buren in haar omgeving die vroegen of ze bijles wilde geven aan buurtkinderen

Manon merkte dat je voor een kind veel meer kon betekenen dan alleen lesgeven. De goede cijfers van de kinderen, die mede door de bijlessen, werden gehaald, zorgde ervoor dat haar omgeving rond ging vertellen hoe goed hun kind het deed op school na het volgen van bijlessen.

Inschrijving bij de KVK

Omdat het na drie jaar een beetje uit de hand begon te lopen, besloot ze op 12 maart 2012 om een bedrijf te beginnen, een eenmanszaak. Ze schreef zich in bij de Kamer van Koophandel onder de naam Studiescool, haar bedrijf was een feit.

Studiebegeleiding & bijles aan huis

Ze kocht een tweedehands auto en ging op pad om bij haar leerlingen thuis, aan de keukentafel, les te geven. De schoolresultaten van haar leerlingen werden beter, jongeren kregen daardoor meer zelfvertrouwen en het aantal leerlingen breidde zich uit door mond tot mond reclame. Na twee jaar had ze zoveel leerlingen dat ze voor een moeilijke keuze stond: ‘Geef ik mijn baan op voor Studiescool, of niet?’

Het ontstaan van Studiescool
De ‘keukentafel’ blijft centraal staan binnen Studiescool

Het centrum van Doetinchem

Ze besloot haar baan nog niet op te geven maar minder voor school te gaan werken, zodat ze meer uren in haar bedrijf kon stoppen. In 2015 was dit niet meer vol te houden en besloot ze om helemaal voor haar bedrijf te gaan.

Omdat ze veel tijd kwijt was om naar de leerlingen toe te gaan, ging ze op zoek naar een lesruimte. Ze huurde een ruimte in het centrum van Doetinchem. Ze vond het een spannende en moeilijke tijd, ze had nog net niet voldoende inkomsten voor deze ruimte. ‘Het was wel even peentjes zweten.’, zegt ze.

Manon denkt dat de huur van de lesruimte in Doetinchem ertoe bijgedragen heeft dat Studiescool een groei doormaakte. De locatie zat op 5 minuten fietsafstand van alle scholen en de uitstraling van het bedrijf werd professioneler.

Wederzijds vertrouwen met leerlingen

Waar ze het meeste energie van krijgt is de goede band met haar leerlingen, hun ouders en de scholen in de regio. Hoewel huiswerkbegeleiding en bijles bij leerlingen een suf imago heeft, ervaren leerlingen het niet als een straf om naar Studiescool te gaan. Het lekker ‘nölen’ met leerlingen vindt Manon fantastisch.

Het vertrouwen dat ze krijgt van leerlingen en hun ouders vindt ze het allermooist, want ‘wederzijds vertrouwen is de basis van mijn werkwijze’ geeft Manon aan. Mogelijk is dit de reden dat leerlingen graag komen. Ook oud leerlingen komen regelmatig nog even aan voor de gezelligheid.

Tweede locatie in Silvolde

In 2017 kocht een collega ondernemer een ruimte in Silvolde en vroeg of het voor Studiescool interessant was om zich daar te vestigen, het bedrijf zou een mooie aanvulling zijn op de andere bedrijven die zich daar zouden vestigen. Manon deed een marktonderzoek en besloot om in Silvolde een locatie van Studiescool te openen. Net als in Doetinchem is de locatie in Silvolde te vinden op 5 minuten fietsafstand van de scholen.  

Op de locatie in Silvolde zijn mooie contacten ontstaan. Zo werkt Studiescool samen met de Helpgewoon buurtsport die in hetzelfde pand gevestigd is en heeft Manon samen met haar collega ondernemer van Coaching Aanzet Stichting Veida opgericht. Deze stichting zet zich in voor jongeren die studie- of loopbaanbegeleiding nodig hebben, maar waarvan de ouders dit niet kunnen betalen. De stichting krijgt hiervoor subsidie van de overheid (provincie en gemeenten) en wordt gesponsord door bedrijven.

Toekomst van Studiescool

Manon wil zoveel mogelijk leerlingen helpen met hun studie, omdat ze ziet dat het de jongeren goed doet. Ze zou Studiescool best verder willen uitbreiden, zolang het niet ten koste gaat van de band die ze heeft met haar leerlingen, de kwaliteit die ze levert en de resultaten die de leerlingen halen.

Manon vindt het ook heel belangrijk dat de keukentafel de rode draad blijft binnen haar bedrijf, want die staat symbool voor samenzijn, vertrouwen hebben in elkaar, gezelligheid en ontspanning tussen het leren door.

Back To Top