Over Studiescool. Vooruit komen op school én als kind op een niet-schoolse manier.
Manon Ruardij, oprichter van Studiescool. Aangenaam!
Bij ons thuis waren we altijd bezig met het zoeken naar wis- en natuurkundige oplossingen via een creatief proces. Hoe kan het ook anders met een wiskundige vader en een kunstenares als moeder. Van deze combinatie ben ik het product.
Het begon allemaal aan de keukentafel. Ik was destijds docent op school bij de gesloten inrichting Harreveld. Daarnaast gaf ik al af en toe bijles wis- en natuurkunde aan neefjes en nichtjes. Steeds vaker waren er ook mensen die vroegen of ze bijles kon geven aan buurtkinderen.
Gaandeweg merkte ik dat je voor een kind veel meer kan betekenen dan alleen maar het geven van bijlessen. Dat deze kinderen betere cijfers haalden door mijn bijlessen ging als een lopend vuurtje rond. Gevolg: meer ouders meldden hun kind aan. En na een paar jaren liep dat zo uit de hand, dat ik begin 2012 besloot Studiescool te starten met bijlessen en studiebegeleiding.
Studiescool is …
Studiescool biedt huiswerkbegeleiding en bijles aan leerlingen op het voortgezet onderwijs en aan studenten van het mbo, hbo en universiteit. En helpt jongeren met achterliggende leer- en gedragsproblemen, zodat de schoolprestaties verbeteren en zij ander gedrag vertonen, simpelweg omdat zij beter in hun vel zitten en gemakkelijker omgaan met moeilijke kwesties.
Dat is het in het kort.
Met Studiescool wil ik leerlingen laten ervaren dat leren leuk en gezellig kan zijn door creativiteit, het aanleren van passende leerstrategieën, gezelligheid, passie en plezier. Dit begint al op het moment dat de leerling bij Studiescool binnenkomt: een prettige, gezamenlijke ruimte die warmte uitstraalt en waar de thee altijd klaarstaat.
Na de verhalen van de dag beginnen we met het maken van een planning, waarin het schoolwerk en privéactiviteiten gepland worden.
Met mijn studiebegeleiding en bijlessen probeer ik actief leren en ontspannen zoveel mogelijk af te wisselen, waardoor het geleerde beter blijft hangen.
Voor jezelf leren nadenken, hard werken en je thuis voelen
Tijdens de bijlessen zet ik de leerling aan voor zichzelf te denken en oplossingen te zoeken voor een probleem. Leren is logica: door de juiste vragen te stellen motiveer ik de leerling tot het nagaan van zijn eigen denkproces en daar kritisch naar te kijken.
De combinatie van gezelligheid en een stok achter de deur voor het schoolwerk maken dat leerlingen het prettig vinden om bij mij te komen, de motivatie verbetert en de cijfers omhoog gaan. Dit alles geeft bij de leerling thuis een positieve draai in de, voor de ouders en leerling, eeuwig durende strijd om het huiswerk.
Omdat Studiescool kleinschalig is, heb ik alle ruimte voor de individuele leerling en zijn of haar behoeften. Daarnaast vind ik een goede samenwerking met de school, de ouders, hulp bij controleren en overhoren en een goede vraagstelling belangrijk.
Ik heb een klein team om mij heen die mij hierin ondersteunt binnen Studiescool. En waar nodig werk ik samen met partijen als de psycholoog en ondersteunende instanties rondom het kind bij problemen omtrent gedrag.
Studiescool en Stichting Veida
Ik vind dat iedere jongere de best mogelijke kansen moet krijgen. Niet iedere ouder beschikt over de financiële middelen voor professionele huiswerkbegeleiding en bijles. Vanuit deze gedachte heb ik samen met Gabriëlle Kiefmann Stichting Veida opgericht. Wil je hier meer informatie over? Neem dan contact met me op.
Met passie en plezier,