Skip to content

Elke keer leren we

Van de eerste lockdown heeft het onderwijs geleerd dat het online lesgeven in groepen met een grootte van 10 personen niet optimaal werkt. Leerlingen zetten hun camera uit, liggen op bed en zijn minder bij de les. Docenten hebben minder zicht op de leerlingen en kunnen de leerling hierdoor minder goed begeleiden. We leven in een vreemde tijd waar we er met z’n allen het beste van moeten maken. Studiescool heeft ook veel geleerd van de eerste keer dat de scholen gingen sluiten en is gekomen met een oplossing. 

Hoe gaat Studiescool om met de lockdown?

Examenkandidaten:

Voor leerlingen die dit schooljaar in het examenjaar zitten, gaan de fysieke groepslessen van Studiescool gewoon door. De maatregelen staan dit toe. 

In de lijn der verwachting ligt dat het examen dit schooljaar gewoon plaatsvindt. De overheid maakt voor examenkandidaten niet voor niets een uitzondering.

Studiebegeleiding in een groep:

Om ervoor te zorgen dat leerlingen voorbereid zijn op de toetsen die na de lockdown in versneld tempo ingehaald gaan worden, gaat Studiescool online door. We hebben besloten om de (groeps)studiebegeleiding in blokken te verdelen. 

In elk blok van 45 minuten volgen maximaal drie leerlingen de studiebegeleiding. Na elk blok heeft de leerling een planning (volgens Magister) in zijn Studiescool agenda staan, is er een uitleg geweest over lastige stof en weet de leerling precies wat hem te doen staat. Hij/zij kan hier nu zelfstandig mee aan het werk. Wanneer er vragen ontstaan, stuurt de leerling een appje naar de begeleider en wordt de leerling via de mail uitgenodigd om zijn/haar vraag online te stellen: de stof wordt dan individueel uitgelegd met visuele ondersteuning.   

De leerlingen die niet in het eerste blok aan bod komen, gaan alvast zelfstandig aan de slag met hun huis- en leerwerk dat al voor de bewuste dag in hun agenda gepland stond. Ook zij kunnen uiteraard een appje sturen wanneer ze vastlopen. Dit gaat op dezelfde manier zoals hierboven beschreven. 

Om 17.00 uur loggen alle leerlingen tegelijk in en wordt per leerling gecheckt of aan de planning voldaan is. We sluiten af met een spel of we doen even iets geks. 

Op deze manier houden wij overzicht op de planning en kunnen we leerlingen de persoonlijke aandacht geven zoals ze dat in de groep van ons gewend zijn.  

Individuele studiebegeleiding/bijlessen:

Voor de leerlingen die individuele studiebegeleiding of bijles volgen, gaan de lessen fysiek door. De maatregelen staan toe dat leerlingen met speciale behoeften fysiek les mogen blijven volgen. Het is maar net hoe je het bekijkt, want elke leerling is voor mij speciaal en heeft behoeften, maar dat terzijde. 

Op deze manier probeer ik voor alle leerlingen duidelijkheid te geven, iets wat we allemaal in deze tijd zo prettig vinden. 

Mochten jullie vragen hebben, of een fantastisch idee om de continuïteit/kwaliteit nog beter te maken dan sta ik hier graag voor open. 

Hartelijke groet,

Manon Ruardij

Back To Top