Skip to content

Lieve leerlingen en ouders

Oud en nieuw in klein comité dit jaar. Voor veel mensen, en zeker jongeren, een totaal andere invulling dan normaal. Voor mij betekent dit dat ik even een stapje terug heb kunnen doen. Even bijtanken van een hectisch jaar om er het komende jaar weer met volle energie tegenaan te kunnen gaan.

Ik heb er de afgelopen week van genoten om even te kunnen doen wat ik, naast begeleiden en lesgeven, het liefst doe: grimeren, tekenen/schilderen en dwarsfluit spelen.

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ is verkozen tot het woord van het jaar 2020. Logisch, want het coronavirus heeft ons het afgelopen jaar behoorlijk bezig gehouden.

Leerachterstand

‘Leerachterstand’ had ik ook een goede winnaar gevonden. Leerachterstand? Een leerachterstand ten opzichte van wat? In ieder geval hebben we geen leerachterstand ten opzichte van elkaar, de hele wereld heeft ten slotte te maken met corona. Kan het dan zijn dat we het hebben over een leerachterstand ten opzichte van het systeem?

Een systeem is door mensen gemaakt. Zouden we dan ook flexibel om kunnen gaan met het systeem? Een beetje oprekken hier en een beetje aanpassen daar. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Er zijn adolescenten die door de tijdelijke sluiting van de scholen getroffen worden omdat de school een veilige haven is. Voor deze jongeren is het belangrijk dat Studiescool alles op alles zet om een veilige haven te kunnen blijven bieden. Daarnaast zijn er kinderen die door de tijdelijke sluiting van de scholen opbloeien omdat school voor hen niet als veilige haven voelt, maar een plek waar de druk en prestatiedrang juist frustreert. Voor hen moet Studiescool een plek zijn waar ze fouten mogen maken zonder een wijzende vinger. De leerlingen die prettig naar school gaan, maar waarbij het net even niet lukt, moeten blijven voelen dat ze thuiskomen bij Studiescool.

Adolescenten moeten gezien worden

Wat ik graag zou willen voor het nieuwe jaar is dat adolescenten écht gezien worden. 

Dat wat we het afgelopen jaar door corona hebben geleerd, gaan gebruiken om aan de individuele behoefte van deze jonge mensen te voldoen in samenwerking met scholen, in samenwerking met ouders, want zij kennen hun kind per slot van rekening het beste. 

Dat we rekening houden met hun achtergrond, hun natuurlijke leerstijl, hun passies en dat we hun talenten stimuleren.

En dat we niet gaan wijzen naar de adolescent wanneer het niet gelijk lukt, maar dat we ze een hand geven en er samen voor gaan. Alleen op deze manier ben ik ervan overtuigd dat elke jongere gaat ervaren dat hij meer kan dan hij had gedacht. 

Iedereen heeft recht op professionele ondersteuning

Alle jongeren, ongeacht achtergrond, geloof of financiële situatie, hebben mijns inziens recht op professionele ondersteuning. Daarom heb ik, samen met Gabriëlle Kiefmann, op de achtergrond hard gewerkt aan het opzetten van Stichting Veida. www.veida.nl verzorgt studiekeuzetrajecten, loopbaan- en studiebegeleiding voor jongeren die de financiële middelen niet hebben om professionele hulp in te schakelen op dit gebied. 

Op deze manieren probeer ik het een beetje leuker te maken voor alle leerlingen, want begeleiden en lesgeven doe ik met mijn hart. 

Ik wens jullie allemaal een liefdevol en gelukkig nieuw jaar.

Knuffel van Manon

Back To Top