skip to Main Content
06-51 45 18 84 info@studiescool.nl

Goed plannen is het halve werk

Een bladzijde uit de StudieScool-agenda van een van onze leerlingen.

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. De eerste weken zitten er in zijn ‘normale’ omvang weer op. Veel leerlingen hebben door de corona-maatregelen een achterstand opgelopen, waardoor het essentieel is dat leerlingen kunnen plannen.

Plannen voor nu en in de toekomst

Leerlingen ervaren al snel een te hoge werkdruk waarvan de belangrijkste oorzaak ligt in het ontbreken van overzicht. Door een goede en tijdige planning krijgen zij zicht op de hoeveelheid schoolwerk en de tijd die ze daarvoor hebben. StudieScool vindt het daarom belangrijk dat de leerlingen goed kunnen plannen voor nu en in de toekomst.

Plannen leuk en vrolijk

De nieuwe agenda van StudieScool geeft een algemeen overzicht van de week en heeft een apart plan gedeelte. Dit zorgt voor rust in het hoofd wat weer ruimte geeft voor het opnemen van de lesstof en het toepassen van leerstrategieën.  Plannen is niet makkelijk en ‘veel werk’ in de ogen van sommige leerlingen. StudieScool is van mening dat het niet alleen nuttig moet zijn, het mag ook best leuk en vrolijk zijn. 

Plannen volgens kleurenschema

Daarom werkt de StudieScool-agenda met een duidelijk kleurenschema, zo is de agenda overzichtelijk. De leerling kleurt het huis- en leerwerk groen wanneer aan de planning voldaan is. Naarmate de leerling meer gemaakt of geleerd heeft, wordt de agenda steeds kleurrijker. Dit werkt motiverend! 

Handleiding als hulp

Elke leerling die bij StudieScool studiebegeleiding (ook wel huiswerkbegeleiding genoemd. Het verschil leg ik in een later bericht uit.) volgt, krijgt deze agenda. Ik neem de leerling stap voor stap mee in het aanleren van het gebruik, waarna ze het zelf kunnen. Lukt het plannen thuis even niet? Voorin de agenda staat een korte handleiding en een voorbeeldpagina waar ze het nog even rustig door kunnen lezen. Ook voor de ouders is dit erg handig 😉

Echt, het werkt! 

Manon Ruardij

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top